אנשי פרסום ושיווק מתמחים פעמים רבות על תחום ניהול המשברים מתוך הבנה שלחברות גדולות עלולות להיות גם בעיות גדולות. מה זה ניהול משברים ואיך עושים את זה נכון?
היום, כשכל ההתנהלות הפרסומית-חברתית מתקיימת בכל מקום ובכל זמן, כולנו חשופים יותר. חשופים לביקורות, חשופים למחמאות וחשופים למצבים שעלולים לפגוע בנו במיוחד – אלו הם המשברים.
ניהול משברים זהו תחום הקשור לשני תחומים משיקים: תחום יחסי הציבור וייעוץ אסטרטגי. שני התחומים הללו שונים זה מזה, אך בענייני משברים הם מתקשרים משמעותית.
מה זה בכלל ניהול משברים?
ניהול משברים זהו תחום המיועד להתמודד עם משברים גדולים בחברה, בשני רבדים: תחום הייעוץ הארגוני מתמודד עם הרובד הפנימי, המשבר עצמו והשפעותיו על החברה ועל העובדים בה, בעוד אנשי היחסי ציבור אחראיים על הפרסום ועל התגובות בנוגע למשבר למדיה.
מעוניינים בסיוע בניהול משברים? השאירו פרטים ויחזרו אליכם בהקדם
מומחים לניהול משברים צריכים ידע בשני התחומים הללו ויעזרו באנשי מקצוע מיומנים בתחומים המדוברים. בתפקיד ניהול המשברים נכללים התפקידים: לאתר ולהעריך את חולשות הארגון, למנוע התרחשות של משבר, למנוע מחולשות קיימות להתפרץ בלי שליטה של הארגון, לתכנן את ההתנהלות במידה ויש לנהל משבר וניהול המשבר בזמן שהוא מתרחש.
משברים שנוהלו בתקשורת
נראה היום, שאם נבדוק בהיסטוריה, נמצא שכמעט כל ארגון או חברה גדולה שקיימת בישראל שנים רבות חוותה משבר גדול שהיה צורך בניהולו. כאן אפשר לראות את חברת נסטלה, את בנק לאומי, את חברת אורנג' ועוד. ישנן דוגמאות מוכרות לשני משברים שחברות ענק הצליחו לנהל אותם כראוי ולהיחלץ מהם:
פרשת הסיליקון בחלב של חברת תנובה ופרשת החלבון מן החי שנמצא במוצריה הצמחוניים של טבעול – החברות התאוששו מהמשבר והיום הוא נראה כמו היסטוריה רחוקה. פרשה אחרת, שהחברה לא הצליחה להתאושש ממנה, היא פרשת רמדיה.
בשבועות האחרונים עלתה עוד פרשה גדולה – והיא פרשת השחיטה וההתעללות בבעלי חיים באדום-אדום, האגף הבשרי של תנובה. עד היום אנחנו לא יודעים מה יהיו תוצאות המשבר, אבל באמצעות אנשים ממוקצעים על ניהול משברים, שידעו לנווט ולנתב את המצב לכיוונים הנכונים, ייתכן והם יצליחו לשרוד את המשבר.
חשוב לזכור: אל תתעלמו – לא מסימני אזהרה ולא מתגובות לחולשותיכם. החוזק הוא בהתייחסות ברצינות ובבדיקה שלכם. העצה הראשונה והחשובה ביותר בניהול משברים היא להגיב חכם ובצורה מושכלת, אבל לא להתעלם