יחסי ציבור אמנים - איך מתמודדים עם התנהלות בעייתית של כוכבים


אחת לכמה שבועות אנו זוכים לכותרות ענק המבשרות על התנהלות בעייתית של כוכבי בידור, מילא שהם צריכים להתמודד עם זה, אבל איך אנשי יחסי הציבור שלהם מתמודדים עם זה
 


אם נתחיל ברשימה של כוכבי בידור שונים אשר עלו לכותרות בשנים האחרונות בגלל התנהלות שזכתה לכותרות שליליות בתקשורת, נדמה שלא נצא מזה. מל גיבסון, צ'רלי שין, לינדסי לוהן, בירטני ספירס, קניה ווסט, אמינם, קובי ברייאנט, טייגר וודס וזו רק רשימה חלקית כמובן.

גם אצלנו לא חסרות שערוריות (בחלקן אף נדרשת התערבות משטרתית) כידוע.

כדי להבין את ההתנהלות של אנשי יחסי ציבור ביחס לשערוריות אלו, אלינו להבין תחילה את מהות השערוריות, מדוע הן מתרחשות ולמה הן בעלות השפעה כל כך גדולה שבכלל נדרשת התערבות של אנשי יחסי ציבור.

בטרם נתחיל רק נציין, שאין מדובר כאן בדברים חדשים, מאז ומעולם שערוריות היו וכנראה שלעולם יהיו. זה כנראה טבעו של האדם , זו כנראה טבעה של הוליווד. ההבדל היחידי הוא בתנאים. וזו חתיכת הבדל.

יחסי ציבור
מדוע כוכבים מתנהגים כמו שהם מתנהגים והאם הם באמת כל כך שונים?

לכאורה קל מאוד להסביר למה כוכבי בידור מתנהגים כמו שהם מתנהגים. לחץ, פרסום מהיר, גיל, חוסר ניסיון, סביבה שלילית, חוסר הבנה של כללי המשחק, תחושת עליונות שנבנית עם ההצלחה ועוד.

אך אם חושבים על זה לעומק, אין שום הבדל בין ההתנהלות שלהם לבין התנהלות אנושית רגילה. ההבדל הוא, שהם נמצאים בעין הכותרות ורוב האנושות לא.

כאן אנו מגיעים לנקודה אחרת, זה לא שהסיפור שלהם שונה כל כך, הם פשוט נחשפים יותר, והיום יותר מתמיד.

עם אינספור צהובונים מכל העולם, ערוצי תקשורת ותוכניות שמדווחים רק עליהם, אתרי אינטרנט ממוסדים ולא ממוסדים, צלמי פפארצי, ואסור לשכוח את הקהל שיכול בקליק אחד בפלאפון לצלם כל כוכב בפוזה לא נעימה ומיד לעלות את התמונה לרשת.

במילים אחרות, בעוד רובנו נחשפים למעט אנשים ומעוררים מעט עניין, הם נחשפים להרבה אנשים ומעוררים הרבה עניין. בד בבד אנחנו גם מצפים מהם להתנהג בהתאם. עניין מעט בעייתי.

לפרסום השלילי יש השפעה רבה, מעבר להשפעה על הכוכב. אומנם בלא מעט מקרים הפרסום הרס את הכוכב (נכון לעכשיו ראו מקרים צ'רלי שין ומל גיבסון), אך לא פעם הפרסום השלישי מתיר אחריו הרבה יותר נזק, למשל, כאשר כוכב קולנוע מתנהג בצורה בעייתית לפני שסרט שלו יוצא לאקרנים, מותר להניח שהסרט יינזק מכך.

כנ"ל מתי שמדובר בתוכנית טלוויזיה חדשה או קבוצת ספורט (כאן המקרה מעט שונה, מאחר וקבוצות דואגות להכניס סעיפים שמתירים לה לשחרר את השחקן בלי פיצוי במקרה של התנהגות לא הולמת).

במילים אחרות, פרסום שלילי שנגרם כתוצאה מהתנהגות לא ראויה של כוכב, פוגעת בקונספט כולו, משמא היא גורמת לנזק אצל הקהל והמפרסמים, כלומר לא רק הכוכב ניזוק אלא כל הצוות שאחראי עד הגווף ששם את הכסף במוצר.


כאן נכנסים אנשי יחסי ציבור

אל תוך המגרש הזה נכנסים אנשי יחסי ציבור. בלא מעט משרדים גדולים נמצא מחלקות של יחסי ציבור אמנים. לכאורה נדמה לנו שהם אחראים לדחוף אתם לכל פינה בתקשורת. אך האמת היא שזה החלק הקל, החלק הקשה הוא להמעיט בנזקים שלהם ולגרום לקהל להמשיך לשמור להם אמונים.

אם הם מצליחים בזה, אז גם המפיקים והבמאים או בעלי חברות התקליטים ישמרו להם אמונים.

כדי שזה יקרה, אותם יחצ"נים מבצעים שורה של פעילויות, שיכולה לכלול את הדברים הבאים, בהתאם לסיטואציה כמובן:
  • מסיבת עיתונים עם התנצלות/הסבר/בקשת סליחה
  • ראיון אישי ומקיף למראיין (בדרך כלל מראיין מוכר, אהוב ורך)
  • מסע צילומים במקום חיובי (עם ילדים, בית חולים, מופע התרמה)
  • הודעה על תיקון וטיפול (בעיקר במקרים של התמכרויות)
  • ירידה למחתרת (במקרים קיצוניים אנשי יחסי ציבור יציעו ללקוח שלהם, לא להופיע בתקשורת עד יעבור זעם)

מן הסתם לא תמיד כל פעולה תעבוד, ישנם מקרים בהם ההתנהגות היתה קיצונית מדי ולציבור יהיה קשה לסלוח (שוב , מל גיבסון) לעומת זאת, היו לא מעט מקרים שהציבור סלח , הבין והשלים, אמינם וקובי בראיינט הם דוגמאות לכך.

אחרי הכל, אנשי יחסי ציבור עזרו לציבור להבין שמדובר רק בבני אדם ושהם די טובים במה שהם עושים, בדרך כלל.
 

האבסורד הוא, מצד אחד ישנם כלי תקשורת רבים שישמחו לקבל חומרים שיציגו באור שלילי כוכבים, מצד שני, כלי תקשורת (ולעיתים מדובר באותם כלי תקשורת) ישמחו לתת לכוכבים הזדמנות ראשונה לחזור אל המוטב, אם הם אלו יתנו להם בלעדיות




קבל הצעות עכשיו